Friday 22 April 2011

Khurafat??

Asal usul cerita khurafat....

Apa Itu Khurafat? Masyarakat kita ni seringkali mengaitkan sesuatu yang bertentangan dengan Islam
sebagai khurafat. Dan aku juga memegang kepercayaan seperti itu sejak dari kecil sampai ke hari ini. Bahawa amalan2 yang songsang sesetengah orang memanggilnya dengan amalan khurafat. Tetapi kepercayaan itu berubah, bilamana aku membaca sebuah kitab Hadith, berkenaan keperibadian Rasulullah SAW. Kitab As-Syamail Al-Muhammadiah.

Aku percaya, ramai daripada pembaca sekalian pun memegang kefahaman makna khurafat dalam konteks yang hampir sama. Walhal hakikat sebenarnya tidak. Ia bukanlah satu amalan tetapi khurafat adalah nama seorang lelaki daripada kabilah 'Udzrah. Kisahnya seperti dibawah.

Pada suatu malam, Rasulullah SAW berbual-bual dengan isteri-isteri baginda. Seorang daripada mereka berkata: 'Perbualan ini seperti perbualan khurafat.' Rasulullah SAW membalas:
"Adakah kamu semua tahu apa itu khurafat?.

Khurafat/khurafah adalah nama seorang lelaki daripada kabilah 'Udzrah yang ditawan oleh jin pada
zaman jahiliyah. Dia tinggal bersama-sama jin dalam jangka masa yang lama. Kemudian, apabila jin mengembalikannya semula ke alam manusia, Khurafah menceritakan kepada manusia mengenai
perkara-perkara yang ajaib yang dia lihat di alam jin. Oleh itu, manusia menyebut 'itu cerita khurafat' ".

(As-Syamail Al-Muhammadiah : 243 Diriwayatkan oleh Imam At-Tirmizi dan Imam Ahmad)

1 comment:

  1. Alhamdulillah..sy telah pn brkngsi asal usul ttg khurafat..hrp anda smua dpt membacanya utk menambah ilmu pngetahuan.. :)

    ReplyDelete